Wat wilden we bereiken?
Het verbeteren de datamanagement
Het was ons doel om meer maatschappelijke waarde creëren door data en informatie gericht in te zetten: om de kennis van medewerkers bij de dienstverlening te vergroten, voor ondersteuning van beleidsontwikkeling en als onderbouwing van bestuurlijke en ambtelijke besluitvorming. We werkten samen met Planbureau Fryslân en namen deel aan DataFryslân voor onafhankelijke en betrouwbare kennis.
Daarnaast wilden we de digitale dienstverlening vereenvoudigen voor inwoners en ondernemers en gemeentelijke informatie open en transparant beschikbaar stellen. Tot slot wilden we de datavisie concretiseren in een datastrategie die richting geeft aan de inzet van data voor dienstverlening en bedrijfsvoering.
Wat wilden we daar dit jaar voor doen?
Het verbeteren van de digitale toegankelijkheid
We wilden de dienstverlening toegankelijk houden door inwoners en ondernemers keuzevrijheid te bieden in communicatiekanalen. Daarnaast wilden we de veiligheidsrisico’s binnen de ICT-omgeving verkleinen en gevoelige informatie zoals persoonsgegevens beter beschermen. Ook zetten we in op het vergroten van de digitale weerbaarheid van medewerkers – via trainingen en bewustwordingsactiviteiten zoals phishing-tests – om cyberaanvallen en datalekken te voorkomen.